همشهری آنلاین: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه شناسایی و حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه در لایحه بودجه ۹۴ پیش‌بینی نشده گفت که کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه دولت را ملزم به شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان خواهد کرد.

علی محمد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در قانون بودجه 93 نوعی بی‌دقتی و بی‌سلیقگی صورت گرفت و گفته شد دولت مجاز است دهک‌های پردرآمد را شناسایی و حذف کند. بنابراین الزام و تکلیفی در این زمینه به دولت نشد اما یک مصلحت عمومی در این موضوع هست و از نظر ادبیات یارانه هم این امری عقلانی است که یارانه را به طور یکسان به همه آحاد جامعه ندهیم بنابراین دولت باید به این قانون توجه می‌کرد.

وی افزود: برای دولت با وجود گستردگی دستگاه‌ها بعید است اطلاعاتی در مورد دارایی افراد وجود نداشته باشد بلکه اطلاعات پایه‌ای از سازمان هدفمندی یارانه‌ها،‌نیروی انتظامی، سفرهای خارجی، خودرو و ثبت اسناد قابل جمع‌آوری است که اگر دولت بخواهند آن را جمع بندی و پایش کند مبنای اطلاعاتی مناسبی به دست می‌آید.

احمدی ادامه داد:‌ خصوصا در این ظرف زمانی که بحث تحریم‌ها وجود دارد، درآمدهای دولت کاهش یافته و ما موظف به پیگیری اقتصاد مقاومتی هستیم، دولت از نظر درآمدی نمی‌تواند این هزینه‌ها را پوشش دهد.‌ سوای اینکه از نظر نظری و ادبیات مربوط به یارانه و مالیات دادن این نوع یارانه یک اشتباه محض است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: ما دو راه داریم یا اینکه دوباره قیمت حامل‌های انرژی را گران کنیم و یا هزینه‌ها را کم کنیم. اگر هزینه‌ها را کم نکنیم و قیمت حامل‌های انرژی را بالا نبریم دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و این کسری آثار تورمی و مسائل خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

احمدی در پایان کاهش هزینه‌ها برای جبران کسری بودجه را یک ضرورت ملی عنوان و خاطرنشان کرد: قطعا یکی از مواردی که کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه به آن اضافه خواهد کرد الزام دولت به شناسایی و حذف یارانه دهک‌های پردرآمد است.

کد خبر 283555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha